Виховні заходи


   Тема. "Дружба єднає щирі серця"

  Мета. Розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати;    виховувати    почуття дружби, колективізму.
Обладнання. Епіграф до теми, мультфільм, сонечко «Дружба», кросворд, мікрофон, картки з прислів’ями-«перевертнями».
Хід заходу
(На дошці написано тему виховного заходу і епіграф до теми)
Хто не шукає дружби з ближнім,
Той сам собі заклятий ворог.
Шота Руставелі
I.    Вступне слово вчителя
Діти, сьогодні у нас дуже цікава і серйозна тема виховного заходу. А про що будемо говорити, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте кросворд.
  1. Хазяїн лісовий просипається весною, спить в хатинці льодяній.
  2. Однією ручкою всіх зустрічає, а другою проводжає.
  3. В лісі біля пенька зранку метушня, кипить робота.
  4. З неба зірочкою, а в долоню – водою.
  5. Стоїть Антошка на одній нозі.
  6. З гарячого колодязя через ніс вода ллється.

  1. Ведмідь
  2. Двері
  3. Мурашка
  4. Сніжинка
  5. Гриб
  6. Чайник
 Діти, яке слово ми одержали із виділених букв?
Так, тема нашого виховного заходу про дружбу.
  • Як ви розумієте слово «дружба»?
  • Хто такий «друг»?
  • Навіщо дружба потрібна людям?
ІІ. Основна частина.
Вчитель. Багато учнів в нашому класі. І всі такі різні. І дівчата не схожі між собою, і хлопчики. Та ще ж і дівчата не схожі на хлопчиків, а хлопчики на дівчаток. Правда? Але діти у нас дружні! Це так? Чи може так як у вірші «Хіба це клас?»
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і звезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Каті,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Соню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються…
Скажіть мені, хіба це клас?
- Дайте відповідь на питання вірша.
- А як ви гадаєте, ваш клас дружний?  Це чудово! Адже дружбу треба берегти, як зіницю ока. А щоб були усі дружні, треба, щоб кожний хлопчик і кожна дівчинка цього хотіли, прагнули до цього.  .
- Чи вмієте ви берегти дружбу?
- Розкажіть як?
Вчитель. Дружба — велика сила. Дружба в колективі — це правдиве, чесне й приязне ставлення один до одного. Про це ми сьогодні і поведемо розмову.
— Чи всі учні дбають, щоб колектив був дружний?
Вчитель.    Вибір   друга   —   дуже   важлива   справа. Справжній друг завжди: зрозуміє тебе; зрадіє твоїм успіхам; допоможе в біді. Але і такі, які тільки здаються друзями, а насправді….
Про таких друзів існує багато гуморесок і байок. Ось одна з них.
ФАЛЬШИВІ ДРУЗІ
Двоє друзів тихо йшли
Полем, попід гаєм.
Раптом дивляться — ведмідь
З яру вибігає.
Перший вигукнув: «Біда!
Буде нам рахуба!» —
Кинув друга і притьмом
Вискочив на дуба.
Другий скрикнув і упав
На краю дороги,
З переляку задубів
І відкинув ноги.
До лежачого ведмідь
Підійшов поволі,
Довго нюхав, потім чхнув
Та й побрів по полю.
Зліз із дуба той, що втік.

—   Ти живий? — питає.
Ну й великий же ведмідь!
Більших не буває.
Як же він тебе не з’їв, Мабуть, не голодний.

—   Ні, друзяко, мабуть, він
Добрий, благородний.
Ти повіриш, розмовлять
Вміє по-людському.
Він обнюхав мене
Й говорив при тому:
«Ти дружи з людьми та знай —
Совісті не має
Той, хто в горі та біді
Друга покидає».
Байку вигадав Езоп.
Цим себе й прославив,
А мораль, ведмідь сказав,
Крапку я поставив.
(Павло Глазовий)
Вчитель. Ось ви прослухали байку. Чи сподобалась вона вам. Яка її мораль? Як в цій ситуації повів себе друг?
— А якою має бути подруга? Може такою як Рита з вірша «Справжні подруги»?
 «Справжні подруги»
Другокласниця Людмила вранці мамі заявила:
— Все, до школи я не йду,
я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,
адже в Рити джинси є.
І тепер зі мною Рита
Відмовляється дружити.
Мама: Ви ж були найкращі друзі.
Так, але сказала Рита,
Поки буду я ходити
Не у джинсах, а в спідниці,
Їй не хочеться дивиться,
Мамо, дружбу виручай,
Джинси і мені придбай. —
Мама спершу подивилась
На похнюплену Людмилу.
Потім мовила: —  Діла!
Ви ж справжні подруги! — й пішла.
Тепер скажіть і ви мені:
— Це справжні подруги чи ні?
Вчитель.
- Перш ніж зробити зауваження товаришеві, треба подумати, чи все ти робиш правильно сам.
- Коли кажеш: «У тебе брудні руки», подивися, чи чисті вони в тебе.
- Коли кажеш: «Не обманюй», запитай себе, чи ти ніде не схибив.
Гра «Мікрофон»
-Який друг на вашу думку є справжнім?
 (Чесним, правдивим, акуратним, ввічливим, добрим, чуйним, надійним)
— Яких друзів потрібно остерігатись?
(Хитрулі, брехухи, задаваки, задираки)
Перегляд мультфільму «Який справжній друг?»
- Чи змінилась ваша думка, щодо справжнього друга? Чи є у вас справжні друзі?
- Так від чого ж залежить дружба? Давайте намалюємо сонечко Дружби.
(
Гра «Гарячий стілець»
(Учні висловлюють свою думку)
Як ти поведешся, коли...
... приятель двічі підвів тебе?
... друг робить зауваження?
... коли товариш просить дати списати домашнє завдання?
... товариш просить сказати неправду?
... коли товариш просить дати списати контрольну роботу з математики?
— Що найбільше цінуєш у людині?
(Мудрість, стриманість, серйозність, вдумливість)
Вчитель. Ми з вами неодноразово зустрічались із прислів’ями про дружбу. Сьогодні я вам пропоную незвичайні прислів’я.
Гра «Правда навпаки»
Перед вами незвичайні вислови. Щоб перетворити їх на приказки та прислів'я, учні мають дібрати до кожного слово з протилежним змістом.
1. Ворога ховай, а заховаєш — покинь. (Друга шукай, а знайєш—бережи.)
2. Вороги забуваються у радості. (Друзі пізнаються у біді.)
3. Новий ворог гірший за двох старих. (Старий друг кращий за двох нових.)
4. Не скажу тобі, хто мій ворог,— ти не скажеш, хто я. (Скажи мені, хто твій друг, — я скажу, хто ти.)
Вчитель. А чи знаєте ви, діти, що означає не дружити? Послухайте вірш Оксани Сенатович «Що це значить — не дружити» (читає учениця).
Що це значить — не дружити
Що це значить — не дружити?
Жити так — одинаком? Не дружити — це ходити не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки на перерві у кутку розправлятись самотужки з апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку, набік з видом кам'яним, а насправді тишком –
нишком роздавати штурхани.
В школі вчитись й не дружити —
це, повірте, все одно, що,
заплющившись сидіти і дивитися кіно.
— Як ви зрозуміли зміст цього вірша?
Вчитель. Хлопчики і дівчатка можуть бути справжніми друзями. У них є багато спільних уподобань. Дівчатка — веселі, дисципліновані. Хлопчики — сильні, надійні. Дівчаткам і хлопчикам ніколи не буває сумно. Вони все встигають зробити.
Читачі 1. Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
То ж без друга не прожити!
2.  Дружать хлопчики й дівчатка.
В лісі дружать всі звірятка.
Дружать ріки і струмки,
Дружать гори і горбки.
3.Якщо друг у тебе є,люби його над усе.
Ти не зрадь його ніколи,
Помагай йому в усьому.
4. Вислухати його вчись,
З ним секретом поділись.
І цукерку вдвох ви з'їжте.
Яблуко навпіл розріжте.
5. Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас.
Все вам легко удається,
Весело усім живеться.
6 Якщо друг тебе почує,
Твоє серце не сумує.
Горе зменшиться удвічі,
Радість загляне у вічі.
ІІІ. Заключна частина
Вчитель. Дорогі учні! Будьте чемними, дружними, поважайте один одного, виручайте з біди.
  Пам’ятайте: з гарним товаришем легше у біді, веселіше в радощах. Будьте завжди ввічливими з товаришем, допомагайте йому, завжди діліться з ним усім необхідним, виручайте за потреби.
  Бажаю вам мати справжніх друзів!
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
    Щоб всім жилося весело і цікаво. Дотримуйтесь прислів'я:
«Один за всіх, і всі за одного».

Тема: Хліб-годувальник – всьому голова

 Мета: вчити дітей бережно ставитися до хліба; розвивати уяву про те, як хліб приходить до столу, виховувати любов до хліба, вчити шанувати працю хлібороба.
Обладнання: мультимедійна презентація, плакати про хліб, малюнки дітей, вишиті рушники, коровай, колоски, модель печі, фонограми пісень Р. Кириленко «Пісня про хліб», «Зеленеє жито, зелене».
Хід заходу
(Сцена стилізована під кімнату сільської хати. Звучить пісня. Захід супроводжується презентацією.)
Господиня. Шановні гості! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб на сіль! На слово щире та бесіду мудру.
1-а дитина. Дивіться, сніп новий з’явився у нас.
2-а дитина. Невже з нового урожаю?
3-я дитина. А це ж мамо , хліб з нового урожаю буде?
Господиня. Та вже ж що так.
3-я дитина. Як пахне хліб!
Господиня. Діти, а чим же пахне хліб?
1-ий учень. Чи знаєш ти, чим пахне хліб,
Коли весною кілька діб
Гуркоче трактор за рікою?
Хліб пахне працею людською!
2-й учень. Чи знаєш ти, чим хліб запах,
Коли жнивують у степах
Твої батьки в гарячу пору?
Він пахне щастям хлібозору.
Господиня. Молодці ви у мене, діти. А хто мені скаже, звідки ж бере початок шматочок хліба?
1-а дитина. Хліб починається з маленької зернини, яку посіяли у теплий вологий ґрунт, з неї проростає рослина. Яка викидає пшеничний колосок. Влітку зерно дозріває. Потім комбайнери його збирають, а водії відвозять на елеватор, де його провіюють і сушать.
2-а дитина. Готове зерно везуть до млина, там його мелють на борошно. А потім з борошна на хлібозаводі печуть духмяний та поживний хліб.
Господиня. Важка праця хлібороба. Це недоспані ночі, напружені дні. Висушені сонцем обличчя, мокра від поту сорочка.
3-я дитина. Шануй же руки в мозолях
Вклонися мудрим і землистим,
Які щороку на полях
Пшеницю сіють золотисту.
Господиня. Зараз на допомогу людині прийшла техніка – трактори, комбайни, машини. А у давні часи кожен колосочок мали зібрати руки селянина, зросити потом.
У давнину поле орали волами чи кіньми. Зерно засівали в ручну.
На жнива виходили всі. Чоловіки косили хліб косами, а жінки жали серпами, в’язали снопи, скидали у копи.
Зібрані колоски обмолочували ціпами. Зерно на борошно мололи на вітряних або водяних млинах. Але завжди у полі, на ниві з працею поруч лилася пісня.
 А скільки склав народ прислів’їв про хліб, щоб пам’ятали  люди, який він важливий у житті.
Які прислів’я про хліб ви пам’ятаєте?
·         Риба – вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова.
·         Паляниця -  хлібові сестриця.
·         Довелося бідувати, на хліб-сіль заробляти.
·         Калинова гілка – хлібові тітка.
·         Нема святішої святині,як хліб на нашому столі.
·          Земля – матінка, а хліб – батечко.
( Звучить тихенько пісня Р. Кириленко «Пісня про хліб»)
Господиня. Є таке страшне слово – голод. Людина, яка пережила його, із жалем чує це слово. А скільки довелося нашому народові пережити в голодне й лихе життя. У роки Великої Вітчизняної війни не тільки від куль, а й від голоду помирали люди.
Лініями окопів покраяні поля, сплюндровані війною села. Але тільки далі відходив фронт, враз люди бралися за хліб. Він був із домашніх трав, картопляних лушпайок, але все-таки хліб і хліб для живих.
Солдатський хліб – черствий сухар,
І в казанку незмінна каша.
Ми винесли страшний тягар.
Така вже, видно, доля наша.
Тоді збагнули ми, що хліб
Здобутий був бійцями роти.
Ми проміняти не змогли б
На всі житейськії щедроти.
 Господиня. А ще страшний голодомор в Україні 1933 року. Скрізь, як говорив Шевченко «село неначе погоріло, неначе люди подуріли». Від голоду помирали і дорослі, і діти, і промовляючи своє останнє слово в житті – «Хліб». Матері божеволіли, бо не могли порятувати своїх дітей від голодної смерті. Шматочок хліба коштував стільки,як і саме життя. І зараз, кожен, хто пережив цей      страшний голод, ніколи до кінця своїх днів не кине шматок хліба на землю, бо перед ним завжди будуть очі тих, хто помер від голоду у ті страшні часи. І коли вам скажуть, що є легкий хліб, то знайте – це неправда. Є гіркий прошений, є солодкий  зароблений, є чорний  позичений, є білий дарований, є солоний горьований. А легкого хліба нема.
3-ій учень. Теплий хліб на столі
У кожному домі –
Дар великій землі,
 Праця рук невтомленних.
Сонечко золоте – біла паляниця.
 Серце наше цвіте,
Радістю іскриться.
Слава вам трударі,
Чесним,дбайливим,
Хто встає на зорі.
Засіває ниву.
Господиня. (з печі виймає хліб) Ось і хліб наш випікся. Але спочатку нехай трошки охолоне.
4-ий учень. Тільки – но з печі – скоринка в золі.
Свіжа хлібина лежить на столі.
День починається з цієї хлібини.
В ній наш достаток, могутність країни,
Наших морів не стривожена синь.
Шлях до зірок у космічну глибінь.
Кажуть в народі правдиві слова:
«Хліб годувальник – всьому голова»
5-ий учень. Ой рум’яний він який!
І пшеничний, і пухкий!
6-ий учень. Ми тебе за давнім звичаєм
Червоною калиною заквітчаєм.
7-ий учень. Станеш ти увесь, як той віночок!
Зверху солі покладем дрібочок!
Господиня. Хліб – частина історії і її майбутнього. Він дивний початок і окреме щастя життя. Раніше люди говорили про хліб як про живу істоту «Хліб – годувальник, хліб – батечко». То чи ж заслуговує він такої величі?
Діти. Так!
Господиня. Ніколи в житті ви не зможете обійтися без хліба. Тож живіть так, щоб хліб був завжди справедливим і чесним, ставтеся до нього так, щоб і для ваших дітей і правнуків був він дивом, витвором рук людських.
Запам’ятайте і скажіть всім у хліба душа вашої землі, долі багатьох людей, їхня невтомна праця.
 Не топчіть хліба, не кидайте недоїдений, не гордуйте ним. Пам’ятайте: за хліб платять життям. А шматок,поділений навпіл,робить людей друзями.
Шануйте ж хліб, бо в кожному шматочку
Краплина поту, праці, доброти.
І знайте, щоб дійти до столу.
Через не легкий шлях повинно зернятко пройти.
Щоб ви сьогодні ласували хлібом,
Не знали горя і великої біди,
Зернятко проросло, набралось сили
І золотою паляницею прийшло сюди.
Не дайте ж впасти жодній крихті хліба,
Не допустіть, щоби стоптали люди злі її.
Тоді зернина вам осяє сяйвом світлим
І завжди буде хліб на вашому столі.
Про людину можна судити з того, як вона цінує хліб: тільки сильний духом вдячний за хліб. Будьмо ж вдячними, діти.
8-ий учень. В народі ж хліб, мов матір поважають,
Ця шана з плином часу не зника.
І дорогих гостей завжди стрічають
З хлібиною в барвистих рушниках.
9-ий учень. Так хай же щедро наливає соком
І колоситься золотистий сніп.
І хай же родить більше з кожним роком
Його величність – годувальник хліб.
Господиня. Солодкість поділеного хліба ні з чим не зрівняна.і завжди українці ділилися останнім шматочком. Ми люди гостинні, гостя приймаємо хлібом-сіллю та щедрим серцем.
Любий гостю наш, приймай
Хліб гостинний – коровай.
(Звучить пісня «Зеленеє жито, зелене», пригощаються гості і учні короваєм)




 Ми – діти козацького роду .

Мета: вчити любити рідну Україну, вшановувати і любити традиції українського народу.; розвивати потребу оберігати ,як святиню все, що пов’язано з рідною землею; виховувати у дітей любов до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, любов до рідної землі, Батьківщини; виховувати бажання бути сильними, сміливими, спритними, розумними.
Обладнання:. Грамоти - посвідчення у козачата,  плакати, тарілки, крупи,  вареники, ложки, музичний супровід.
Хід свята
Вчитель: Дорогі гості,  діти !Ми раді з вами зустрітись на нашому святі.
Сьогодні ми ближче торкнемося історії, в ній корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної України, хвилюємось аж до сліз, коли почуємо рідну мову, пісні.
1 учень .
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Вчитель. Із давних-давен людям відомо прислів’я: «Дерево життя – це гілочка , на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого. Другий листочок – символ сучасного, третій листочок – символ майбутнього». Щоб  правильно орієнтуватися житті, щоб бути освіченою людиною, треба знати минуле свого народу, його історію. У минулому українського народу було таке неповторне явище, як Запорозька Січ.
Уявіть собі, що ми перенеслись на декілька століть назад, опинились серед заплави Дніпра, на славнозвісному острові Хортиця, у козацькому колі.
1-й козак.  Запорозька Січ! Мабуть немає жодної людини в Україні, яка б не знала про славну Запорозьку Січ.
2-й козак. Запорозька Січ – це те гніздо, звідки вилітають горді і дужі, як орли, козаки, звідси розливаються воля  і козацтво на всю Україну.
1-й козак. Батьку Кошовий! Шановне товариство! Сьогодні до нас прибули новобранці.
2-й козак. А що , козаки!
Дайте слово сказать!
Чи не час до коша
Козачаток приймать?
Добру зміну собі готувать?


Кошовий. Одержавши на раді згоду,
Дітей козацького  народу
У наше коло викликаю,
 Їх перевірити бажаю.

Козаки перед тим як стати у ряди запорожців присягали на відданість Вітчизні й народу!
 А  що для вас означає слово Україна? Що означає бути українцем?

2 учень.
Україна в давній славі,
В козацьких пригодах,
На заквітчаних левадах,
В рідних синіх водах.

3 учень .
Україна в тих долинах
І високих горах,
На степах буйних, широких
У гаях, у борах.

4 учень .
Україна в білих селах,
У густих садочках,
У хрещатому барвінку,
У синіх квіточках.

5 учень .
Україна на яворах
Пташкою співає;
На стрілецькії могили
Голову схиляє.

6 учень .
Україна в чорноземі,
Що родить пшеницю, -
В глибинах, що дають нафту
І сіль-сировицю.

7 учень .
Україна в рідній мові
І в пісні прекрасній, -
Україна в рідній школі,
В майбутності ясній.

8 учень .
Україна в чистих хатах,
І в сільській церковці, -
У дитячому серденьку,
В розумній головці,

9 учень .
Україна в ясних зорях,
В сонці, що над нами, -
І в очах добрячих, ясних
Рідненької мами.

Вчитель. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу.
 1 –й козак. Ну що ж на відданість ви тест пройшли.  Та щоб козаками стати, треба багато знати, бути умілими, сильними, розумними. Ви готові ? !
Завдання І. « Перебрати крупу для кулішу»
Вчитель . По-перше , добрий козак починає свій день з козацької їжі. . А яка головна козацька їжа ? Вгадали ? Куліш. Отже, ваше завдання  перебрати крупу для кулішу. Все це треба зробити швидко . На виконання завдання даємо вам 5 хвилин. Перевіримо яка ви дружня команда.
-          Добре справились!  Молодці!
Завдання ІІ. «Хто швидше обчистить картоплю» .
А зараз наступна перевірка. Тепер ми ще подивимось, що козачки вміють робити. Друга гра проводиться серед господарочок «Хто швидше обчистить картоплю» .
-          Теж добре справились.
Завдання ІІІ. « Їж вареничок в сметані ,будеш пишним та рум’яним !» 
« Їж вареничок в сметані ,будеш пишним та рум’яним !»  Так називається наступна гра. Вам необхідно буде з’їсти вареничок , не торкаючись до неї руками. А дівчата будуть вас годувати.
Завдання ІV. « Козацький гопачок!».
Вчитель. Тепер, коли вже всі козаки поснідали, час визначити, хто ж з них невтомний та  найспритніший. Наступна гра « Козацький гопачок!». Козацький танець був не просто танець для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою. А тепер спробуємо свої сили в танці. Хто найдовше танцюватиме навприсядки, той самий найвитриваліший і найспритніший.

2-й козак.  Ну що скажете пане Кошовий, чи можемо вже приймати їх до свого гурту.
Кошовий. І ще ні, залишилось останнє випробування. Перевіримо наскільки вони розумні.
Завдання V. «Розшифруйте послання»
 Чи зможуть вони розшифрувати послання, яке до нас прийшов.
( Зашифровано вислів «Запорозька Січ – козацька фортеця».)
Зарозьпока Січ зацькока цятефор

 Кошовий. Ось тепер я бачу переді мною справжні козачата.
 Вручи ж бо,писарю, посвідчення орлятам,
Вони ж бо від сьогодні козачата.
( Учням вручають грамоти – посвідчення).
Вчитель. Нічого безслідно не минає. В кожному з нас живе минуле, а ми його несемо у майбутнє, щоб процвітала наша держава.
.А які слова ви б хотіли сказати нашій Неньці – Україні?
10 учень .
Горнусь до тебе. Україно,
Як син до матері, горнусь.
За тебе рідна і єдина,
Щодня я Богові молюсь.

11 учень .
Молюсь за тебе, Україно,
І сили свої віддаю,
Щоб відродити із руїни
Наш дух і славу бойову.

12 учень .
Очистимо усі джерела,
Дніпро-Славутич оживе,
І заспіваєм: «Ще не вмерла
Вкраїна наша і не вмре!».

13 учень .
Живи та міцній, Українська державо!
Вмирали у битвах мільйони борців,
Щоб стяг синьо-жовтий піднявсь величаво
Й над Києвом стольним віки майорів.
 Вчитель. А на останок, хочу сказати велике дякую усім присутнім. А вам дітки, бажаю рости здоровими, загартовувати своє тіло і душу, та будьте готові до різноманітних життєвих випробувань. Заповідаємо вам любити Україну, вивчати її історію і примножувати її славу!
 СЛАВА УКРАЇНІ! ГЕРОЯМ СЛАВА!!!



Тема: Свято книги

Мета:ознайомити учнів з історією виникнення книг, пробуджувати інтерес до читання;
формувати інформаційну культуру і компетентності школярів, розвивати образне мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати бережливе і шанобливе ставлення до книги.
Обладнання: вислови, дитячі малюнки, виставка книг, історія виникнення книги в ілюстраціях.
Хід заходу
Вчитель. Безмежна сила книги. Без неї людина сліпа. Книга відкриває перед людьми великий світ. Протягом усього життя ми звертаємось до книжки. Досить часто книга, прочитана в дитинстві, залишається в пам’яті на все життя. А герої, з якими ви зустрічаєтеся на сторінках книг, стають вірними друзями.

Перший учень. Любі хлопчики й дівчатка,
В нас сьогодні книжки свято,
Будем разом відзначати.
Книгу-друга шанувати.

Другий учень. Книги , книги на полицях,
Завше тихо поміж книг.
Та яку ти не розгорнеш –
Щось цікаве в кожній з них.

Третій учень. Дружба з книгою – це свято.
Не було б його у нас,
Ми б не знали так багато
Про новий і давній час.

Діти виконують пісню « Усмішка»

Вчитель. Давним –давно книжок не існувало на землі, адже люди ще не навчились їх виготовляти. У людей давно виникла потреба записувати, передавати іншим якісь відомості, знання, досвід. «Сторінками» найдавніших книг ставали камені, стіни печер, вояцькі щити.
Згодом люди додумались писати на глині, яку потім сушили і випалювали на вогні.
Та хіба на сторінках-цеглинках богато напишешь? До того ж ці книги важкі і незручні. Якщо якийсь учений збирався в дорогу і брав із собою дві-три таких «книги», то дому потрібен був віз.
З часом люди навчилися виготовляти зручні й легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книгу було виготовлено в стародавньому місті Пергама – тому й папір із шкіри назвали пергаментом.
Але вони були дуже дорогими! На виготовлення однієї такої книги потребувалися шкур из цілої череди телят. Люди шукали матеріал, з якого можна було б виготовляти книги, щоб вони були дешевшими.
В Африці вздовж річок є густі зарості болотяної рослини папірусу. Спочатку його використовували лише на будівництві. А згодом навчилися так обробляти волокна рослин, що почали виготовляти папір. Відтоді з’явились книжки – сувої з папірусу. Писати на його сухих стеблах було зручно, але через кілька років такі «книги» ламались і розсипались.
Справжній папір, на якому пишуть сьогодні, люди навчилися виготовляти дві тисячі років тому. Тоді і почали у багатьох країнах писати на папері, саме писати, адже книги були рукописними. Одну книжку переписували іноді впродовж кількох років.
Ось так з’явились перші книги.


Четверта учениця. В мене є книжок багато –
І новенькі, і старі.
Як піду до школи із татом, всі книжки віддам сестрі.
Хай вона сама читає
Про Лисичку й Журавля,
Хай вона тепер узнає,
Як багато знаю я.

П’ята учениця. Казко-чарівниця поведи нас із собою
В світ прекрасний і чудовий.
Будь із нами, казочко чарівна,
Ти природи таємниць царівна.

Заходить Червона Шапочка і виконує пісню

Якщо довго, довго, довго, якщо довго по доріжці,
Якщо довго по стежинці бігать, тупать і стрибать,
То напевно, то напевно, то звичайно, то звичайно,
То можливо, то можливо,
Можна в школу до вас прийти!
А-а ! – вчаться там діти великі і малі!
А-а! – знань їм багато дають вчителі!
А-а1 – там навчаються читати!
А-а! – і писати, й рахувати!
А-а! – там цікаво всім завжди!

Чевона Шапочка. Привіт усім! Ви впізнали мене? Я дуже рада, що ви мене сьогодні запросили на свято.

Вчитель. Діти, Червона Шапочка завітала до нас з кошиком, у якому лежать не пиріжки, а речі з казок. Вона показуватиме предмети, а вам потрібно сказати, з якої вони казки.
(яйце - «Курочка Ряба»; колосок – «Колосок»; черевичок – «Попелюшка»; шкарлупа з горіха – «Дюймовочка» і т.д.)

Вчитель. Дякуємо тобі, Червона Шапочко, залишайся у нас! Разом із нами переглянь уривок з казки. Який підготували учні з нашого класу.

Уривок з казки «Рукавичка»

Шостий учень. Є великі і малі.
Є легкі й важкі,
На полицях, на столі –
Наші друзі книжки.
Та одна серед них –
Перша книга із книг:
Ту, що звем «Букварем».
Ми найпершу берем.
Від найпершого дня
Дуже любий нам він,
Бо веде до знання,
До вабливих таїн.

Звучить пісня «Вчать у школі». За дверима чути вигуки: «Допоможіть! Рятуйте!». Вбігає Незнайко.

Незнайко. Ой! Насилу врятувався!

Вчитель. Діти, у нас зявився несподіваний гість. Ви впізнали його? Так , правильно, це Незнайко. Здрайствуй, Незнайко!
Незнайко. Добрий день!

Вчитель. А чому це ти так репетував?

Незнайко. То я від злодія втікав.

Вчитель. Від злодія? Від якого злодія?

Незнайко. Від звичайнісінького. Такий собі звичайнісінькій злодій, хотів украсти у мене капелюх.

Вчитель. Твій капелюх? А навіщо він йому?

Незнайко. Як це навіщо? Ви хіба не знаєте? Чим більший капелюх, тим розумніша голова!

Вчитель. Ой, Незнайко, не сміши! У тебе розумна голова? Та ти ж нічого не знаєш! Тому тебе й прозвали Незнайкою. Ти ж зовсім книжок не читаєш.

Незнайко. Хто, я ?! Я?! Та я всі на світі книжки перечитав!
Хто придумав, що Незнайко
Не читає зовсім книг?
Це не правда, так і знайте:
Жить не можу я без них.
Я читаю без зупинки
П’єси, вірші та казки
Від картинки до картинки,
Ну, а потім навпаки!
Я про дідуся Мазая
Пам’ятаю назубок:
Він, заходячи в трамваї,
Забував купить квиток!
Д’Артяньян ганяв ворону,
Колобок спав у норі,
І збирали шампіньйони
Тридцять три богатирі.
Бармалей спіймав дельфіна,
Чорномор замерз в снігу,
А кирпатий Буратіно
Покохав Бабу Ягу!
Я читаю без зупинки
П’єси, вірші та казки
Від картинки до картинки,
Ну, а потім навпаки!

Вчитель. Ну й Незнайко! Ну й насмішив! Ти ж усе переплутав! Діти, покажімо Незнайкові, як ми гарно знаємо казки.

Конкурси проводить бібліотекар.

Сьомий учень. Паперовий кораблик щодня
Перевозить у трюмах знання.
Після плавання цей корабель
Повертається в рідний портфель.

Восьмий учень. Завжди може стати в пригоді,
Її порад вам не злічить.
І кажуть про неї в народі – мовчить, а сто дурнів навчить
.
Вчитель. Діти, зараз ми запросимо до нас Королеву Книгу!

Королева Книга. Ой, як багато вас зійшлося
Сьогодні тут, дорослі і малята!
Та бачу місце всім знайшлося,
Хоч, може, тіснувато.
В палацах і хатах малих
Мільйони підданих моїх
Як по команді – струнко
Стоять, зімкнувши палітурки.
Та підданих моїх впізнать
Ви зможете з одного мигу.
Як тільки я себе назву.
Я – Королева Книга!
- Дорогі діти, гадаю, ви добре знаєте правила поведінки з книгою. Пригадаємо їх!
(Учні відповідають).

Вчитель. А зараз трішки перепочинемо та посміємося!

Діти розповідають гуморески.

Пряник.
– У вас зуби є , дідусю? –
Онучок питає.
Дід журливо посміхнувся:
- Вже давно немає.
Це почувши хлопченятко
Зраділо без краю.
- Тоді пряник потримайте,
А я пострибаю!

Зрозумів
- Ти навіщо, сину, - запитав раз тато,-
В ліве вухо зранку запихаєш вату?
- Ти ж казав, що в мене,- син відповідає,-
- Те, що в праве входить, в ліве вилітає.

Коріння і насіння
- А ти, татку , в школі вчився?
- Учився, Сергійку!
- А то правда. Що ти, тату, був одержав двійку?
- Було таке, траплялося…
Малий засміявся:
- Тоді мама правду каже, що я в тебе вдався!


Онучок
-Лягай спати вже, онучку, -
Дід говорить басом.
- Я, як був таким маленьким, лягав з курми разом.
А онучок зубки скалить:
- Як же ви там спали?
- Як же ви з сідала, дідусю, додолу не впали?

Королева Книга. Мені дуже сподобалось ваше свято, а на згадку про себе я хочу вручити вам пам’ятки читачів.

Дев’ятий учень. Книги дружать з дітворою,
Полюби їх у житті –
І улюблені герої
Будуть друзями в путі.
Сторінки книжок завітних
Всіх нас доброго навчать –
Працювати і учитись,
І Вітчизну шанувать.

Вчитель. Дорогі діти! Я сподіваюсь, що після нашого свята ви багато читатимете, любитимете, берегтимете і шануватимете книги. Адже книга – це справжній друг!

Діти виконують пісню «Справжній друг!»



Конкурс "Мови рідної скарби"
Мета:пробуджувати інтерес до рідної мови, формувати культуру мовлення, розвивати мислення, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, мови.
Вчитель. Що в світі є іще миліш,
до серця близьке, близьке!
То мова рідної землі,
То пісня материнська!
Мій рідний край, у золоті колосся
На неосяжнім просторі степів,
Де всім гостям, як удавна повелося,
На рушнику підносяться хліб і сіль.
- Розпочнемо свято рідної мови.
Щире свято мови зібрало велику родину,
щоб струмки бреніли у кожній душі.
І радісний спів обійняв Україну,
Бо слово, як вітер, не знає межі.
- Ніщо не має такої ваги, як рідне слово. Воно може вилікувати хворого і вбити здорового. Тому шануємо його, рідне українське слово. Адже, звичай і мова - це є незнищенні характерні ознаки народу.
- А чи добре ви знаєте рідну мову? Це ми зараз перевіримо.
Конкурс 1. "Шифрувальник"
В поданих текстах правильно переставте літери та прочитайте текст.
Конкурс 2. "Якомога більше"
Складіть із поданого слова, якомога більше нових слів.
Конкурс 3. "Яка частина мови"
З переліку слів виберіть іменники у І стовпчик, прикметники - у ІІ стовпчик, дієслова - у ІІІ стовпчик.
Квіти, сережки, сміятися, веселий, добрий, учень, вчити, читати, зелений, корова, бобер, малювати, боятится, дерев'яний, будинок, спати, високий, зимовий.
Конкурс 4. "Знайди помилку"
На картках в кожної команди тексти. Знайдіть і виправте помилки.
Хвилинка веселиенка
Конкурс 5. "Склади речення"
Із поданих слів складіть речення
Рости, в , жито, поле.
Годівниці, горобці, прилетіли, й, синиці.
Центр, побудували, у, атракціони, місто.
Конкурс 6. "Фразеологізми"
До фразеологізмів доберіть синоніми.
Як кіт наплакав -
На весь голос -
Повзе як черепаха -
Байдики бити -
Тримати язик за зубами -
Шкірити зуби -
Робити з мухи слона -
Конкурс 7. "Продовж прислів'я"
Знайдіть половину прислів'я.
Конкурс 8. "Найкращі читці віршів про мову"
Вчитель. Зараз робота жюрі. Підведіть підсумки. Яка команда отримала найбільше балів?
Вчитель Звучи рідна мово
Мово рідна, світи в ріднім домі,
крізь зболений час і духовні руїни.
Вертайсь, рідна мово,
У серце народу, у душу Вкраїни.
Мово рідна, квітуй і шануйся,
Любов'ю воздай всім народам і мовам.
З тобою я плачу,
з тобою сміюся,
О ріднеє слово, тобою горжуся.
Ви всі сьогодні молодці! Вітаю вас з перемогою!

               ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ЗДОРОВЯ
Мета: ознайомити учнів з правилами збереження здоровя, властивостями людського організму; вчити берегти своє здоровя, запобігати ушкодженню своєму організму, правил правильного харчування , про те як передаються мікроби; розвивати увагу, спостережливість; виховувати бажання бути здоровими, міцними, загартованими; пропагувати здоровий спосіб життя.
                                                       Хід заходу
Вчитель.
            Гімн здоровю.
Здоровя – основа усього на світі,
Здоровими бути бажають всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і тепло вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем,
І солодко спати з відкритим віконцем.
І їсти усе, що на стіл подають,
Бо ж страви нам росту і сил додають.
Поводитись добре, усіх шанувати,
Не плакать, не киснуть, не капризувати,
Не гратись з вогнем, не стрибать під машини,
Що мчать по дорогах щодня без упину.
Себе берегти для матусі і тата
Накази їх всюди виконувать свято.
Вчитель. Ви напевно вже здогадались про що піде мова. Так, про здоровя. Здоровя – це найцінніший скарб. І його слід берегти з самого малечку. А як це зробити ми з вами дізнаємося під час нашої подорожі до країни Здоровя.
І зупинка «Народ скаже, як завяже»
(на дошці прислівя)
·         На неохайній людині всяка одежа погана.
·         Руки мив ще тоді, як мати в кориті купала.
·         В здоровому тілі – здоровий дух.
-Як ви розумієте ці прислів’я?
- Який ми можемо зробити висновок? Що є основними складовими нашого здоровя?





                              




ІІ зупинка «Чистота»
-А якою буде наша наступна зупинка, допоможе дізнатися кросворд.

1


Ч









И









С









Т









О









Т









А





1.      Волосся зачесане певним чином. (зачіска)
2.      Чим більше миється, тим менше стає (мило)
3.      Предмет особистої гігієни (люстерко)
4.      Їстівні плоди дерев та кущів, що містять вітаміни (фрукти)
5.      Збудники захворювань (мікроби)
6.      Речовина для чищення зубів (паста)
7.      Речовина для миття волосся (шампунь)

-          А які частини тіла ми повинні тримати у чистоті, щоб бути здоровими і ніколи не хворіти?
Загадки
1.      Кругленькі озеречка, а ніколи не замерзають (очі)
2.      Завжди в роті, а ніколи не проковтнеш. (язик)
3.      У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі. (зуби)
4.      Ми є два брати по боках голови, якби нас не було людина не чула б. (вуха)
5.      Вона все тіло нам вкриває,
вкупі все його тримає.
І не дає вона мікробам
в організм нести хвороби. (шкіра)
-Давайте пригадаємо, що нам допоможе тримати в чистоті все тіло.
Загадки
1.      Зубів багато, а не чого не їсть. (гребінець)
2.      Кістяна спинка, не черевці щетинка, по брамі стрибає, всі крихти виганяє. (зубна щітка)
3.      Резинка – Акуменка
пішла гулять по спинці – поки вона гуляла,
спинка рожевою стала. (мочалка)
4.      Я хлюпочу, я дзюркочу, чисто всіх помити хочу. (вода)
5.      Мию, мию без жалю,
мию там де брудно,
а купатись не люблю,
бо від того худну. (мило)
6.      Мякеньке, пухкеньке нас витирає, світу чистеньким являє. (рушник)
-А які ще засоби гігієни ви знаєте? Для чого вони?
-Так, завдяки милу і рушнику ми завжди будемо чистими і ніякі вороги до нас не проберуться.
А що це за вороги, вам допоможе дізнатись загадка.
Ми до вас тихенько підкрадаємось,
і за ручки, і за щічки хапаємось.
додаємо тяжкої вам турботи,
а лікарям додаткової роботи. (мікроби)
ІІІ зупинка «Мікробна»
_ Навколо нас літає безліч мікробів та вірусів. Як же вберегтись нам від них? (Діти відповідають)
-Давайте відслідкуємо, як мікроби потрапляють в наш організм.
Гра «Мікроби»
Двоє дітей. Один чхає, інший отримує мікробу (вірус). Він іде до інших і передає свою мікробу.
Сходили до туалету чи в транспорті торкнулись ручки дверей, мікроби на  руках. По дорозі зустрічаємо друга, здоровкаємося, передаємо мікроби іншим і т. д.

-Дітки, а чого бояться мікроби та віруси? (здорового, сильного, міцного організму)
IV зупинка «Спортивна»
-Які види спорту ви знаєте? Що треба робити кожного ранку, щоб бути здоровими і ніколи не хворіти. Ось і зараз ми з вами налякаємо хвороби, а допоможуть нам в цьому тваринки, бо ми будемо робити зарядку, як роблять її наші менші друзі .
1.      Кішечка потягнулась, лапками вмилась.
2.      Собачка потрусилась, весь бруд з себе струсила.
3.      Сова подивилась навколо, чи все в порядку удома.
4.      Пташки полетіли, на деревце сіли.
5.      Зайчики поплигали, морквинку надибали.
6.      А лисичка хитренька хвостиком махаэ , сліди замітає.
-Які ви молодці.
-Спорт це добре, чистота – це запорука здоровю. Та без чого людина не зможе жити?

V зупинка «Харчування»
-З давніх-давен наші пращури приділяли не будь-яку увагу харчуванню. Вони добре знали, щоб бути здоровими треба харчуватись, а особливу увагу приділяли овочам та фруктам. Тому недаремно багато страв у нас саме з таких продуктів.
Гра «Відгадай страву».
1.      Відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, який зберігається солоним і вживається сирим, смаженим чи вареним. (сало)
2.      Популярна в Україні рідка страва, яка вариться з посічених бурячків, капусти, картоплі та інших овочів і приправ. (борщ)
3.      Солодка рідка страва із сушених фруктів. (узвар)
4.      Національна українська страва – невеликий варений виріб, зліплений з прісного тіста з різноманітною начинкою. (вареники)
-Харчування – неодмінна умова нашого життя. З нею ми отримуємо до нашого організму поживні речовини та вітаміни, необхідні для нас.
-Та чи знаєте ви правила харчування?
1.      Обовязково снідайте, коли йдете до школи.
2.      Їсти треба 4-5 разів в день, бажано в один і той же час.
3.      Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи.
4.      Під час їжі не можна відволікатись, розмовляти, бавитися іграшками.
5.      Не можна переїдати.
6.      Корисно їсти молочні продукти, мясо, рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюватись солодощами, жирними продуктами.
-А чи добре ви розрізняєте продукти харчування? Зараз перевіримо.
Гра «Відгадай на смак»
Перед дітьми різні шматочки продуктів. Учню завязують очі і він відгадує на смак продукт.
-Діти, які продукти з названих корисні, а які можуть зашкодити нам?



VI зупинка «Щоб грипом не хворіти»
-В цьому році дуже багато дорослих і дітей захворіло на грип. Давайте пригадаємо правила, яких треба дотримуватись, щоб не захворіти.
Загадки
1.      В кожній господі я у великій пригоді.
Та хто мене роздягає, той сльози промиває. (цибуля)
2.      Що то за голова, що лиш зуби та борода? (часник)
3.      Зозуляста, сріблиста, сорочок наділа триста. (капуста)
4.      Жовтенький, кисленький. (лимон)
-А що ще крім цих продуктів, може нам допомогти себе від грипу зберегти?
-Як слід себе поводити, якщо поруч хворий? Якщо ти сам захворів?
Вчитель. Ось і закінчилася наша подорож. Що нового і цікавого ви дізнались? Які висновки зробили?
Треба мудру голову мати
Щоб всі хвороби здолати.
Про чистоту і харчування памятати,
Здоровя своє оберігати.    

Спортивно-розважальне свято "Козацькі забави"

МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки.
ОБЛАДНАННЯ: святково прибраний зал; українські національні костюми для учнів; спортивні знаряддя.

ХІД СВЯТА

ВЧИТЕЛЬ 1.
 Дорогі діти, шановні дорослі! Сьогодні ми проведемо змагання для учнів, у якому учасникам потрібно буде продемонструвати сильний характер і найкращі фізичні якості.
ВЧИТЕЛЬ 2.
Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
ВЧИТЕЛЬ 1.
 Оцінюватиме змагання журі у складі ( називає членів журі).
ГЕТЬМАН (читає).
«Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох куренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва» Отамани, шикуйте курені!
1.ПРИВІТАННЯ КУРЕНІВ ОДИН ОДНОМУ.
Отаман першого куреня (командує).
Курінь «Дзвіночок»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз:
«Дзвонять весело дзвіночки –
України сини й дочки».
ПРИВІТАННЯ СУПЕРНИКАМ:
«Нехай знає рідна мати – вільна Україна:
Козаки ми ще маленькі – зате гідна зміна».
Отаман другого куреня (командує).
Курінь «Берегиня»! Рівняйсь, струнко!
Наш девіз:
Рідну хату зберігати,
Тата й маму шанувати,
Честю роду дорожити –
Україні служити.
ПРИВІТАННЯ СУПЕРНИКАМ:
Душу й тіло ми положим
за нашу свободу
І покажем, що ми, браття, -
Козацького роду.
ГЕТЬМАН. Вільно.
2. КОНКУРС «ПОЇЗД».
ВЧИТЕЛЬ 2.
 Як відомо, козаки вміли швидко бігати, навіть доганяли й ловили дикого коня. А чи вміють так швидко бігати учасники наших змагань? Зараз перевіримо. За моїм сигналом отамани біжать навколо поворотного прапорця, підбігають до команди, чіпляють одного воїна (зачіпають обов`язково правою рукою за ліву), вони вдвох оббігають навколо прапорця й назад, чіпляють третього воїна й усе повторюється, доки не заберуть останнього. (Конкурс)
3.КОНКУРС « КОЛЕКТИВНА СКАКАЛКА».
ВЧИТЕЛЬ 1..
 Козаки постійно розвивали свої природні задатки за допомогою таких дій як стрибки, біг, їзда на конях. Наступний наш конкурс допоможе розібратися, хто із команд найбільш координований і спритний.
ВЧИТЕЛЬ 2.
Зараз кожна комада шикується в колону по одному. Двоє козаків обертають довгу скакалку, інші по черзі забігають під скакалку і стрибають. Скільки учасників стрибатиме одночасно, стільки й балів одержить команда. (Конкурс).
4. КОНКУРС «ХТО СИЛЬНІШИЙ»
(Перетягування каната двома куренями).
ВЧИТЕЛЬ 1.
А зараз ми надаємо слово журі. (Підбиття підсумків за чотири конкурси).
5. КОНКУРС МАЙСТЕРНИХ ХУДОЖНИКІВ.
ВЧИТЕЛЬ 2.
На прикріплених аркушах паперу кожна команда повинна намалювати козака на повний зріст. Один учасник біжить – малює голову, повертається, тоді наступний – тулуб і т.д. Виграє команда, яка швидко, згуртовано, акуратно і точно намалює козака.
6.КОНКУРС «ХТО КОГО ПЕРЕТАНЦЮЄ».
ВЧИТЕЛЬ 1.
Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.
Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.
Отож, спробуйте і ви свої сили в танці. Умови конкурсу: за бажанням вибираються два учасники із різних команд. Хто довше танцюватиме навприсядки, той – переможець.
(Конкурс).
7. КОНКУРС ОТАМАНІВ.
За 5 хвилин записати імена відомих гетьманів України за часів Козаччини.
8.КОНКУРС «КОЗАЦЬКА КМІТЛИВІСТЬ».
ВЧИТЕЛЬ 2.
 Наступний конкурс «Козацька кмітливість»
 Курінь, який відповідає першим, отримує бал. Читаємо швидко.
Кого називали козаком? (Вільну людину).
Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
Як називалась козацька зачіска? (Оселедець).
З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...)
А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
ВЧИТЕЛЬ 1.
Слово для підведення підсумків змагань надається журі.
ГЕТЬМАН (читає грамоту).
 Я – гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави – даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.
(Оголошуються переможці, нагороджуються грамотами і подарунками).
ВЧИТЕЛЬ 2..
Хай не буде суперечок
Серед нас ніколи!
Нехай спорт нас об`єднає
В нашій рідній школі!
ВЧИТЕЛЬ 1.
Здорові діти – нація здорова,
Багата Україна і чудова.
Тож здоровими ростіть,
В майбутнє добрими ідіть.
ВЧИТЕЛЬ 2.
Ось і закінчилися змагання. Наші команди показали, що вони - гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.
Навчайтеся бути здоровими! І навчайте цього інших людей, що оточують вас.
Успіхів вам і здоров`я!


Тема: «Кодекс людської порядності»

Мета:  формувати ціннісне відношення школярів до моральної категорії «порядність», ознайомити з поняттям «порядна людина» та його змістом на основі творів В.О. Сухомлинського; розвиток критичного мислення в процесі порівняння ідеальних уявлень школярів про порядність з реальними діями людей які нас очують і подіями в житті, виявлення протиріч і проблем; створити умови для створення власної поведінки учнів в відповідності з їх уявленням про порядність.

Хід заходу

Порядність в кожний дім зайшла,
Але не в кожного притулку знайшла.

Добрий день, любі діти!
Друзі мої! Я дуже ради бачити вас у гарному  настрої. Для мене велика нагорода увага ваших розумних очей! Я знаю кожен у класі геній, але без праці талант не піде на користь.
Для визначення теми нашої виховної години, пропоную вам послухати притчу:

оли Спартака привели на ярмарок, щоб продати, до нього підійшов богатій рабовласник і запитав його:
- Якщо я куплю тебе, дам тобі харч и дах над головою, ти будеш порядним і чесним, щоб я не пожалкував про своє придбання?
На це Спартак відповів, усміхнувшись:
-           Я буду чесним і порядним, навіть якщо ти мене не купиш.

Як ви гадаєте, яка ж тема сьогоднішньої нашої зустрічі? Про що говориться у притчі?
- Я пропоную вам сьогодні поговорити про порядність. Отже, тема нашої виховної години : «Кодекс людської порядності».
Проведемо ми її у вигляди активної дискусії. Нам цікава думка кожного, навіть якщо вона не співпадає з думками більшості.
Давайте визначимо цілі нашої виховної години. Сьогодні ми повинні з вами розглянути кілька питань:
1.      Що таке порядність?
2.      Кого називають порядною людиною?
3.      Що означає бути порядною людиною?

- Визначимо значення слова « порядність» Які думки, асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово « порядність»? (Відповіді учнів)
 - Питання порядності хвилює не тільки нас. Це предмет спорів , які ведуться в різні часи людьми різного віку. Але перед усім нам треба зрозуміти, що означає поняття « порядність». Звернемось до словника : «Порядність – то така риса характеру, за яку ми високо цінуємо людину. Порядна людина насамперед чесна та відкрита, вона керується совістю в своїх вчинках та не дозволяє собі підлого ставлення до інших. Порядна людина йде до своєї мети чесним шляхом та не намагається нажитися на нещасті оточуючих. Тому вона заслуговує на довіру та викликає повагу.»

Від іменника « порядність» утворився прикметник «порядний». Це слово має багато значень.
1. Не здатний на погані, нечесні або аморальні вчинки; чесний.
2. розм. Досить добрий; непоганий, неабиякий.
3. розм. Досить великий за кількістю, розміром, значний силою вияву і т. ін.; чималий.
4. дорев. Який належав до буржуазно-дворянських, привілейованих верств суспільства; благородний (у 4 знач.).
 Поняття «порядна людина», в наш час стало якимсь незвичним, а для деяких взагалі банальним, яке вийшло із моди. Мало хто сьогодні поступиться місцем у транспорті людині похилого віку, прийде на допомогу слабкій людині, а тим паче пожертвує своїми інтересами заради іншої людини.

Ми весь час кудись спішимо і навіть не задумуємось над такими питання « Хто я? Що доброго я зробив?»
 Одного разу я стала свідком надзвичайної події на вулиці. Чоловік похилого віку, притулившись до стіни, повільно осідав на землю. Одягнутий він був не дуже добре, тому люди які проходили повз нього, вважали його за безхатченка чи пяничку  - проходили відвівши погляди. Інтелігентний чоловік 40-ка років зупинився і з турботою запитав: « Що з вами?».  Дідусь відповісти не зміг, лише поглянув поглядом, який просив про допомогу. Чоловік і дві жінки, які підійшли пізніше, подзвонили у «швидку» , хтось дав попити води. Ніхто з цих трьох не відійшов від чоловіка, поки не приїхала «швидка допомога». Тоді, я подумала: « А не дай Боже на місці цього дідуся опинився хтось із близьких мені людей? І ніхто не прийшов йому на допомогу?» Мені стало дуже страшно, і я проникла повагою до зовсім сторонніх мені людей, які не змогли пройти повз чужого життя. Яке щастя, що ще є порядні люди на землі! Хай їм Бог допомагає, адже ми знаємо, що все добро повертається.
 - Я хочу вас запитати, чи розумієте ви , що так як вчинили ці люди, так роблять тільки порядні люди.  Я недаремно почала наш захід зі слів «Порядність в кожний дім зайшла,але не в кожного притулку знайшла.».  Як ви розумієте ці слова?

Давайте, подискутуємо на цю тему. Отже, я поставила перед вами такі питання для обговорення:
1.Портрет порядної людини
Пропоную скласти модель порядної людини. Для цього пропоную вибрати ті якості, які йому притаманні. (Учні називають якості)
 Давайте перевіримо, чи співпадають названі вами якості з загальноприйнятим образом порядної людини. ( Чесність, надійність, моральність, відповідальність, спокій, доброта, милосердя, співпереживання, вміння «тримати себе в руках»)

2. Порядність у творах В.О. Сухомлинського.
Послухайте твори В. Сухомлинського, подумайте про які риси порядної людини він згадує у своїх оповіданнях.
1) «Важко бути людиною» (вихованість, відповідальність)
2) « Останнє бажання» ( самопожертва заради іншої людини)
3) «Позбирай її сльози» ( співпереживання, відповідальність за свої вчинки)
4) « Він прийде» ( співпереживання, милосердя)

3.  Отже, перед вами модель порядної людини. Чи знаєте ви таких людей, які відповідають даній моделі? Доведіть, що вони дійсно є порядними людьми. Приведіть приклади їх життєвих проступків.
 Назвати імена всіх порядних людей – просто неможливо. Тому що добрих і порядних людей на землі набагато більше. Саме завдяки їм і тримається світ.!!
Одною із якостей порядної людини є милосердя. А чи розумієте ви, що означає бути милосердним? (відповіді дітей)
 В тлумачному словнику слово «милосердя» визначається так: « співчуття, готовність зробити добро кожному, любов на ділі»
 Така якість як милосердя, притаманна українському народу. Завжди допоможуть у скрутну хвилину, підтримають у важкі часи.

Я пропоную  вам подумати над питанням: чи можно назвати проявом милосердя ситуацію, описану у вірші Ірини Кулешової:
По ярмарочной площади уныло средь шумной толчеи людской
Собака беспризорная бродила, гонимая голодною тоской.
А из ларьков так вкусно пахло пиццей, хот-догами, вареной колбасой.
Ну, разве можно не остановиться, когда щемит желудок пустотой.
О, как она на каждого глядела, кто бутерброд за стойкою жевал.
Потом к парнишке подошла несмело: ей показалось, он еѐ позвал.
- Пошла отсюда! – скомканной бумагой хотел в неѐ он было запустить.
Старушка тут вступилась за беднягу, пытаясь паренька усовестить.
Потом она в морщинистой ладошке пересчитала деньги не спеша,
И, подойдя к открытому окошку, купила два румяных беляша.
- Ешь, милая, да извиняй, что мало, ну подходи ж смелее ты, не стой!
И жизнь в глазах собачьих заиграла! Так встретились здесь счастье с
добротой.
Так чи можно чи ні назвати проявом милосердя описану ситуацію у вірші?

-Давайте  подумаємо про те. А як би ви вчинили в подібній ситуації?  А чи може кожен з вас вчинити, так як ця бабуся чи люди, які врятували життя в попередній історії? Чи не відчуває хтось з вас відчуття провини за якийсь поганий вчинок, за свою нерішучість в ситуації, коли потрібна була ваша допомога? Чи є такі?

 Тоді я вас запрошую до «Музею образливих спогадів» Вам, необхідно коротко (2-3 речення ) написати про свій проступок, який докучає вашій совісті. ( діти опускають свої листочки до «чорного» ящику . Якщо хтось з вас захоче вибачитися за свою поведінку , то це стане першою сходинкою до порядності.

Мені дуже хочеться вірити в те, що ви обов’язково станете порядними людьми і будете збагачувати світ добром і милосердям.  Не чекайте щоб всі люди були порядними і чесними. Насамперед самі залишайтесь завжди порядними і чесними.

 А закінчити  нашу зустріч хочу такими словами :
 Ти добро лиш твори всюди,
Хай тепло тобі повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисти криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Народи і зрости дитину! 
Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

Немає коментарів:

Дописати коментар